Mielen hyvinvointi

Tietoa ja taitoa mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen

Mielen hyvinvointiin ja sen vahvistamisen keinoihin liittyvää tietoa ja taitoa tarvitsevat kaikki. Ikäinstituutti on tehnyt uraa uurtavaa työtä ikäihmisten mielen hyvinvoinnin edistämiseksi.  Aihepiiristä on tuotettu runsaasti tietoa sekä helppokäyttöisiä välineitä ja toimintamalleja.

Mielen hyvinvoinnin tietotaitoa levitetään monipuolisesti verkostoissa, koulutuksissa ja materiaaleissa. Merkittävä levittämisen ja juurruttamisen kanava on Ikäopisto, joka valtakunnallisena ja alueellisena toimintana luo mielen hyvinvoinnin työlle vankan rakenteen.

Ikäopisto – mielen hyvinvoinnin taitopankki kokoaa Ikäinstituutin aiempien mielen hyvinvoinnin hankkeiden helmet kaikkien saataville. Avoin verkkosivusto tarjoaa tietoa ja harjoitteita ikäihmisille mielen hyvinvoinnin vahvistamiseksi.

Alueellisessa Ikäopistossa vahvistetaan mielen hyvinvoinnin työtä iäkkäiden parissa uusin sisällöin sekä luodaan yhteistä toimintaa ja verkostoja. Pilottialueena toimii Kouvolan seutu.

Toimintamme pohjaa geropsykologiaan, positiiviseen psykologiaan ja ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan. Tarkastelemme ikääntyvien mielen hyvinvointia voimavaralähtöisesti, vahvuuksien ja elämänkokemuksen valossa.

Tule vahvistamaan kanssamme mielen hyvinvointia!

toimialapäällikkö Sirkkaliisa Heimonen

puh. 050 550 2312 tai sirkkaliisa.heimonen(at)ikainstituutti.fi

 

Ajankohtaista

Tee oma vahvuusvärssysi

Tee oma vahvuusvärssysi

Meissä jokaisessa on vahvuuksia ja niitä voi myös kehittää ja harjoittaa. Ikäopisto.fi -sivustolla voit tehdä oman vahvuusvärssysi tai lähettää ystävällesi vahvuusviestin. Vahvuuksien valokeilassa voimme loistaa.

Lue lisää
Arkisto

Iästä ja elämästä -blogi

Työn onnea ja yhdessä tekemisen kemiaa

Työn onnea ja yhdessä tekemisen kemiaa

Mistä työn onni löytyy? Päätimme pohtia asiaa VIVA-hankkeen päättyessä. Koimme haikeutta tiimityöskentelyn loppumisesta, mutta läsnä oli myös suurta iloa yhdessä taitetusta matkasta ja työn tuloksista. Kehitimme hankkeessa voimaantumista vahvistavaa ohjausta. Ammensimme aineksia siihen ratkaisukeskeisyydestä, myönteisistä tunteista ja vahvuuksien tunnistamisesta ja käytöstä, tietoisesta läsnäolosta sekä myötätunnon voimasta.

Lue lisää
Arkisto