Siirry sisältöön

Kuusi konstia mielen hyvinvointiin

Kuva: Paula Noronen.

Kuva: Paula Noronen.

Huomaa hyvät hetket ja kerää kesän muistoista voimaa syysiltoihin. Korona-aika on osoittanut, että mielen hyvinvointia kannattaa vaalia ja vahvistaa. Kesä tekee tämän harjoittelun helpommaksi.

Kesällä ihmiset usein suuntaavat huomionsa asioihin ja tekemisiin, jotka ovat heille itselleen tärkeitä. Suomen kesän ainutlaatuisuus ja säiden  arvaamattomuus kannustavat elämään hetkessä ja tekemään heti kaiken sen, mistä pitkän talven ajan on haaveillut. Velvollisuudet siirretään hetkeksi syrjään kesästä nauttimisen ajaksi.

Kesään liittyy usein myös myönteisiä tunteita ja muistoja, joiden äärellä viipyily on tärkeä taito. Jos osaamme pysähtyä nauttimaan kesästä, luonnosta tai vaikkapa mökkeilystä ja huomaamme, miten se meihin vaikuttaa, pystymme hyödyntämään samaa taitoa myös toisenlaisiin hetkiin.

Hyvän huomaaminen ja sen äärelle pysähtyminen on mielen hyvinvoinnin kannalta olennainen taito, jota voimme kesän aikana harjoittaa kukin itsellemme tärkeiden asioiden parissa. Mielen hyvinvointiamme vahvistaa kokemus siitä, että elämässämme on meille arvokkaita asioita, jotka tuottavat myönteisiä tunteita. Kun seuraavan kerran huomaat, että juuri nyt on hyvä olla, pysähdy hetkeksi ja mieti, mitä tämä hetki sinussa herättää? Millaisia tunteita siihen liittyy ja mistä se rakentuu?

Ikäopisto.fi tarjoaa harjoituksia mielen hyvinvoinnin vahvistamiseen. Ota käyttöön kesällä ja jatka treenaamista syksyn tullen.

  1. Voimanurkka-tehtävässä kerätään esineitä ja muistoja nähtäville, jotta tärkeät voimavaramme pysyvät paremmin mielessä. Meille tärkeät esineet tuovat mieleemme myönteisiä muistoja ja tunteita ja ilahduttavat meitä. Mikä muistuttaisi sinua myöhemmin tämän kesän parhaista hetkistä?
  2. Voimaa elämäntaidoista – harjoitus nostaa esiin elämäntaitojamme. Ne ovat yksilöllisiä, elämänkokemuksen meille opettamia taitoja, jotka helpottavat arkisia touhuja ja rutiineja. Elämäntaitojen huomaaminen lisää uskoa omiin taitoihin ja kykyihin ja kasvattaa itseluottamusta. Mikä kesäpuuha sinulta sujuu? Millaisia luontoon liittyviä taitoja sinulla on (marjastus, sienestys, saunavihdan tekeminen jne.)? Mitä elämäsi kesät ovat sinulle opettaneet?
  3. Parasta ikää -tehtävä auttaa näkemään ikääntymisen hyviä puolia. Mitä myönteistä ikääntyminen sinun elämääsi tuo tai on tuonut? Mikä juuri tässä kesässä on hyvää? Mitä uutta voit tänä kesänä tehdä?
  4. Vahvuuspuu-harjoitus auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia ja niiden vaikutuksia omaan arkeen. Millaisia asioita sinä teet kesällä mieluiten? Mitä kesäisiä puuhia et malttaisi lopettaa?
  5. Aikani arvoiset asiat -harjoitus kehottaa tarkastelemaan omaa arkea ja sitä, mihin aikamme käytämme. Ovatko asiat, joita teemme, sellaisia, jotka ovat meille hyväksi ja joita haluamme tehdä? Onko sinulla kesällä aikaa sellaisille asioille, joita haluat tehdä? Mikä sinulle on kesässä tärkeää?
  6. Uuden oppiminen -harjoitus muistuttaa, että uusien asioiden opettelu virkistää mieltä ja herättelee uskoa omiin kykyihin. Mitä uutta sinä voisit tänä kesänä opetella? Mitä asioita voisit kokeilla tehdä eri tavoin kuin aiemmin?

Teksti: Paula Noronen ja Sirkkaliisa Heimonen