Siirry sisältöön

Selviämme tästäkin yhdessä! – Voimavinkkejä Ikäopiston käyttäjiltä

Kuva: Ossi Gustafsson.

Kuva: Ossi Gustafsson.

Arki otti kuluneena keväänä uutta suuntaa jokaisen kohdalla, kun arvaamaton uusi uhka alkoi leijua sen yllä.  Koronatietoa saatiin päivittäin, mutta miten sen kanssa tulisi elää? Heräsi huoli omasta ja läheisten jaksamisesta rajoitusten aikana. Tiesimme, että juuri ikäihmisiltä löytyy viisautta oman mielen hyvinvoinnista huolehtimiseen poikkeusaikanakin. Niinpä pyysimme Ikäopisto.fi -sivuston käyttäjiltä koronakeväälle mielen voimavinkkejä ja hyviksi koettuja toimintatapoja, joista on heille ollut tukea arjessa.

Yhteistä vinkeille oli huolenkin keskeltä nouseva elämänkokemus ja elämäntaidot. Kekseliäisyys ja mielen kimmoisuus näkyivät vinkeissä myös ja ne nousivat arvoon arvaamattomaan. Nyt olikin tarpeen keskittää huomiota siihen, mistä ammentaa iloa ja voimaa omaan arkeen. Oli aika suunnata valokeilaa omaan selviytymiseen. Näin löytyvät ne pienetkin askeleet, joilla voi luoda itselleen arjen hallinnan tunnetta.

Selviytymisen reseptejä alkoi ikäihmisiltä sadella. Ulkoilu ja keväisestä luonnosta nauttiminen nousevat vinkeissä etusijalle. Luonnossa lenkkeily, aamu-uinnit, uuden metsäpolun löytäminen ja kevään ihailu ovat auttaneet eteenpäin arjessa. Yhteisöllisyys ja yhteydenpito toisiin puhelimitse, viestein ja someyhteydellä on löydetty voimavaraksi. Huomio on kiinnittynyt ystäviin ja tuttuihin uudella tavoin. Eräässä kommentissa kuvattiin, kuinka on löytynyt uutta kommunikoinnin tapaa. ”Kun kontakteja on vähemmän, kuuntelen toista enemmän ja puhun itse vähemmän”. Yhteydenpito, vaikka ajatuksissakin, voi myös tukea mielen hyvinvointia: ”Näiden tähtien alla, tämän taivaankannen alla olemme ajatuksen päässä toisistamme” muotoili eräs kirjoittaja kauniisti ajatuksensa.

Itsestä huolen pitämisellä on merkitystä erityisesti silloin, kun elämä haastaa. Itseä oli hemmoteltu lempiruuilla tai tilaamalla kukkia omalle ovelle. Pukeutuminen kotosalla kivoihin vaatteisiin, itsensä kehuminen ja hyvien kirjojen tuoma ilo olivat olleet avuksi, samoin omista onnistumisista iloitseminen.

Löydettiin myös voimavaroja tukea muita. Runojen lukeminen ja puhelut yksinäiselle ikäihmiselle tai kuulumisten kyseleminen oli auttanut varmasti kumpaakin osapuolta.

Jos haluaa katsoa vinkkien tarjoamaa ajatusmaailmaa ja oman arjen ohjailua itsemyötätunnon näkökulmasta, löytää niistä keskeisiä itsemyötätunnon osa-alueita: ystävällisyyttä ja huolenpitoa itseä kohtaan, omien kokemusten näkemistä osana yleisinhimillistä kokemusta sekä taitoa pysähtyä tähän hetkeen. Vinkkejä Ikäopistoon lähettäneet eivät ole jättäneet vaikeuksia huomiotta, muttei niitä myöskään ole jääty murehtimaan. Sen sijaan on tartuttu aktiivisesti toimeen, omiin mahdollisuuksiin.

Kirjoittaja Stina Fågel, KM, ratkaisukeskeinen valmentaja, työskentelee Ikäinstituutissa Ikäopisto-toiminnan suunnittelijana.

Tutustu tarkemmin mielen voimavinkkeihin ikäopisto.fi -vinkkipankissa