”Kutsu hymyllä muita ihmisiä lähellesi” – Voimapuun juurilla Porin torilla

Mielen hyvinvointi on kiehtova käsite, joka tuntuu välillä abstraktilta ja vaikeasti haltuun otettavalta. Mielen hyvinvoinnin taidot ovat kuitenkin keskeinen osa jokaisen päivittäistä elämää. Niitä voi harjoittaa ja vahvistaa minkä ikäisenä tahansa, arkipäiväisillä teoilla. Huomion kiinnittäminen mielen hyvinvoinnin tekoihin tuo elämään rauhaa ja myönteisyyttä!

Heinäkuussa Ikäinstituutin toripaikalla SuomiAreenalla kutsuimme ihmisiä puhumaan mielen hyvinvoinnista. Keräsimme lehtiä voimapuuhun eli ihmisten omia vinkkejä siitä, mikä heille antaa iloa, voimaa ja hyvää mieltä arkeen. Voimapuu sai runkoonsa 130 lehteä moninaisista hyvän arjen lähteistä. Suosittuja aiheita olivat luonto ja metsä, esimerkiksi: ”Kävely luontopolulla! Saa ajatukset lentämään”, sekä erilaiset harrastukset aina maalauksesta hikiliikuntaan ja dekkarin lukemiseen. Usein mainittuja voiman tuojia olivat ystävät, läheiset ja muiden auttaminen, se kun ”tuottaa hyvää mieltä muille” tai ”saa puhua jonkun ihmisen kanssa”. Monille elämän parhaat hetket syntyvät vuorovaikutuksessa muiden kanssa.  Yhteyttä toisiin voi vahvistaa esimerkiksi hymyllä, kuten mainittiin myös usealla voimapuun lehdellä, esimerkiksi ”Kutsu hymyllä muita ihmisiä lähellesi”.

Lehdistä saattoi päätellä, miten mieltä vahvistaa monenlainen tekeminen, mutta myös pysähtyminen ja rauhoittuminen.  Pysähtymisen taitoa voi harjoitella vaikkapa näin: ”Tarkkaile eläimiä, ne elävät hetkessä”. Toiselle rauhoittumista toi ”lämpimällä kalliolla makaaminen aaltoja kuunnellen”. Kuuma kesä onkin tarjonnut loistavia mahdollisuuksia luonnosta nauttimiseen. Myönteinen suhtautuminen elämään nähtiin tärkeänä, esimerkiksi: ”Luottavainen mieli – kyllä minulle hyvin käy”. Korostettiin myös lepoa, nukkumista ja kiireettömyyttä. Kuinka ihanaa onkaan ”rauhallinen aamupala pitkien yöunien jälkeen vapaapäivänä”. Puhutteleva on myös seuraava teksti: ”Hiljentyessään rauhoittaa mielen ajattelemaan ja näkemään jotain arvokasta ympärillään.”

Voimapuun lehdet ilmentävät, miten monin eri keinoin mielen hyvinvointia voi vahvistaa arjessa. Hyvinvointia rakentavat monesti pieniltä vaikuttavat arkiset teot ja hetket, joiden merkitystä ei aina tule huomanneeksi. Näitä tekoja on kuitenkin tarpeellista pysähtyä pohtimaan sekä huomaamaan arjessa hyvää mieltä tuottavia hetkiä, jotka ovat jokaiselle yksilöllisiä.

Hyvään keskittyminen ei poista vaikeuksia elämästä, mutta se voi tehdä arjesta hieman keveämpää ja rikkaampaa. Erityisesti vaikeuksia kohdatessa hyvän tunnistaminen on tarpeen tuomaan tasapainoa ja voimavaroja. Haastankin kaikki huomaamaan arkipäivästään pieniä iloa ja voimaa tuottavia hetkiä! Näillä on suuri merkitys mielen hyvinvoinnille.

Iäkkäiden mielen hyvinvointia vahvistava työ Ikäinstituutissa jatkuu Ikäopiston rakentamisen parissa. Seuraa nettisivujamme! https://www.ikainstituutti.fi/ikaopisto/

Elisa Virkola
suunnittelija
Ikäinstituutti