Siirry sisältöön

Voimaa etäjumpasta

Kuva: Siri Sipilä

Kuva: Siri Sipilä

Miksi etäjumppaa iäkkäille? Iäkkäiden etäjumpan toimintamalliin kuuluu viikoittainen lähetys ja harjoittelua videoiden avulla 1–2 kertaa viikossa.

Etäjumppa tuo liikunnan iäkkään luo. Etäjumppa on hyvä mahdollisuus liikkua silloin, kun kotoa lähteminen on vaikeaa esimerkiksi pitkien etäisyyksien tai heikentyneen toimintakyvyn vuoksi.

Lähetyksiä ja videoita

Etäjumpassa on tärkeä huolehtia säännöllisyydestä ja riittävistä harjoituskerroista. Hyviä tuloksia on saatu, kun iäkkäät ovat etäjumpanneet säännöllisesti: vähintään kaksi kertaa viikossa, 12 viikon ajan.

Tutustu etäjumpan tuloksiin

Etäjumppalähetyksiin voi osallistua kotoa käsin tai vaikkapa kylätalolta. Etäjumpan voi ohjata ammattilainen tai koulutettu vapaaehtoinen.

Videoiden avulla voi harjoitella itsenäisesti, mutta myös yhdessä läheisen, naapurin tai vaikka koko kyläyhteisön kanssa.

Kenelle etäjumppa sopii? 

Ikäinstituutin kehittämä etäjumppa sopii erityisen hyvin Voimaa vanhuuteen -kohderyhmälle: +75, alkavia toimintakyvyn rajoitteita, asuu kotona ilman säännöllisiä palveluita. Digitaitoja ei tarvita, mutta oma halu osallistua etäjumppaan ja oppia uutta on tärkeää.

Mukana kunnat, järjestöt ja vapaaehtoiset 

Etäjumppa toteutuu parhaiten yhteistyössä, jossa on mukana kuntien ja järjestöjen liikunta-, sote/hyte- ja digiosaajia. Rohkaisemme ottamaan mukaan myös vapaaehtoisia, jotka voivat toimia monissa tehtävissä, kuten jumpan ohjaajina ja digitukena.

Tutustu Ikäinstituutin tukeen
Etäjumppa onnistuu järjestöiltä


Päivitetty 27.8.2021