Tehoharjoittelujakso kuntosalilla

Tehoharjoittelulla voimaa arkeen kuntosalilta

Tehoharjoittelu kuntosalilla on tehokkain tapa kasvattaa lihasvoimaa. Laadukas harjoittelu sisältää liikkumiskyvyn testauksen, 2-3 kuukauden nousujohteisen harjoittelun kaksi kertaa viikossa sekä jatkoryhmiin ohjaamisen. VoiTas (iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelu) -koulutusohjelman avulla lisätään ryhmänohjaajien osaamista.

Näin järjestät

  • kartoita kunnan helposti saavutettavat kuntosalit, joissa on keskeiset kuntosalilaitteet alaraajojen lihasvoiman harjoittamiseen
  • sovi ryhmän ohjaamisesta
    – suositellaan kahta ohjaajaa, jotta ryhmän turvallisuus ja yksilöllinen harjoittelu varmistetaan
    – toinen ohjaajista voi olla koulutettu vertaisohjaaja, joka samalla saa kokemusta ohjaamiseen
  • varaa salivuoro/vuoroja ja sovi kustannusten jakamisesta
  • huolehdi tarvittaessa iäkkäiden kuljetuksesta  ryhmiin
  • tiedota uudesta ryhmästä ammattilaisille ja ikäihmisille
  • kokoa ryhmä ikäihmisistä, jotka erityisesti hyötyvät tehoharjoittelusta ammattilaisen ohjauksessa
  • tee osallistujille liikkumiskyvyn testit (SPPB tai TUG) ja yksilöllinen harjoitusohjelma
  • tee jakson lopussa  liikkumiskyvyn testaukset sekä harjoittelun jatkosuunnitelma
  • vaihda saattaen eli varmista ikäihmisten turvallinen siirtyminen tehojaksolta jatkoryhmiin esim. tutustumiskäynnillä liikuntatilaan/ ohjaajaan hyvissä ajoin ennen siirtymistä

Materiaalia ja koulutusta työn tueksi

voimaa-ja-varmuutta

Voimaa ja varmuutta itsenäiseen elämään

testaus-tavaksi

Testaus tavaksi – tapoja testaukseen

Tehoharjoittelu

Tehoharjoittelujakso kuntosalilla – voimaa ja tasapainoa nousujohteisesti

Voitas.fi -jumppasivusto

Liikkuen voimaa vanhuuteen -video

VoiTas -kouluttajakoulutus

Hyvä käytännöt -kouluttajakoulutus